Uzmanība
•Ļoti svarīga
psihofozioloģiskā funkcija cilvēkam: aktīvs psihes stāvoklis, gatavība
uztvert,mācīties;
•Dominante - svarīgākās info akcentēšana;
•Regulē
izziņas aktivitāti informācijas atlasē un pārstrādē – jo 100% viss apkārt
notiekošais netiek uztverts;
•Uzmanība ir saistīta ar: uztveri,
emocijām, motivāciju, atmiņu, domāšanu, valodu, apziņu.
Uzmanības fizioloģija
•Retikulārās
formācijas loma informācijas atlasē un garozas
funkcionālās aktivitātes uzturēšanā;
•Orientācijas
reakcijas- vidussmadzenēs esošo redzes un dzirdes
centru nozīme;
•Limbiskās
sistēmas loma – emocijas būtiski ietekmē uzmanības
procesu.
Uzmanības veidi
•Netīšā - saistīta ar spilgta, interesanta stimula iedarbību, nav noturīga- piemēri
•Tīšā –ir iesaistīta gribas
sfēra, augstāka motivācija (kāpēc to vajag darīt)- piemēri
•Pēctīšā - patiesa interese, iedziļināšanās, pētīšana, aizraušanās- piemēri
Uzmanības attīstība
•Saistīta ar
uzbudinājuma un kavēšanas procesu savstarpējo miju;
•netīšā
uzmanība ir jau zīdainim- reakcija uz stipru kairinātāju – orientācijas
reakcija;
•2-3 mēn. vecumā
veidojas pirmās pētnieciskās iezīmes –
pazīst vecākus, smaida.
•Pirmsskolas
vecumā (līdz 5 g.v.) vēl dominē netīšā
uzmanība, kaut arī izpaužas tīšā – jo strauji attīstās
runa.
Uzmanības attīstība
•6-7 gadu vecumā
strauji attīstās augstākā neirālā darbība, jo īpaši runa, iztēle, atmiņa,
valodas uztvere, taču būtiska loma ir emociju ietekmei;
•9-10 gadu vecumā
uzmanības norisēs ir kvalitatīvas pārmaiņas – nobriest pieres daivas garoza –
notiek precīzāka, atbilstošāka uztvertās informācijas analīze un atbilstošāka
reakcija uz to.
•12-14 g.v.
garozas regulējošās ietekmes atslābst,
liela loma emocijām, bet vēlāk – pēc 5-6 gadiem atkal nostabilizējas
normāli neirofizioloģiskie procesi.
Uzmanības izpēte
•Turpinās
uzmanības un citu saistīto procesu izpēte;
•Pedagogiem ir
svarīgi zināt skolēna spējas maksimāli
ilgi koncentrēt uzmanību:
pirmsskolas bērniem ~5-10 min.
sākumskolas vec.
~10- 20 min.
pubertātes vec.
~30 min.
jauniešiem ~ 45
min.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.