//medic - news - sait// medicina - zinas - saite// медицына - новости - сайт//
понедельник, 1 июня 2015 г.
3 jūnijs vēlēšanas ( arī mediķiem labā) par medikiem!
notiks pedeji velešanas posmi, un būs pagaidām mierīgi politikā, būs liels spēks virzīts uz problēmu risināšanas. Ari būs risinājuma atbildes! velāk es paziņošu kas un pakam, būs pensijas vai nē! būs mediķiem labāk!..paceliet algas nu lūzu, p
paceliet algas par eksameniem , maksāt bonusus,!!!!!!
Mediki grib BONUSU
BONUSU!
paceliet algas par eksameniem , maksāt bonusus,!!!!!!
Mediki grib BONUSU
BONUSU!
суббота, 30 мая 2015 г.
pensija NMP dienesta darbiniekiem
ministrija pašlaik lemj, vai vajadzētu NMP ( neatliekama medicīniska palīdzība) darbiniekiem, kuri braukā uz izsaukumiem, laist priekšlaicīgā pensijā, tāpat kā ugunsdzēsējiem, policistiem un citiem. Jau bija 2 lasījumi, kad tika lemts šīs jautājums domē un abos lasījumos bija lemts, ka tomēr vajadzētu mediķus laist atrāk pensijā, nostradajot NMP 20 gadus uz pilno slodzi, un tiem kam līdz 50 gadiem stāž bus vairāk, tiem vel pie pensijas par lieko nostrādāto gadu valsts piemaksās 2 procentus. tas sastādis 80% un ne vairāk, no pedejas darba algas, tas nozīmē ja mediki pelnīs 700 euro, tad pensija viņiem būs 500 euro. drīz būs pēdējais lasījums un visi cer uz pozitīvo lēmumu, jo NMP darbinieki ir glābeji OPERATIVIE! un tas viss notika. paldies par atsaucibu rakstam jau to notikuso un atrodatos jau 2016 gada junija. ka ar ceribu ka tas pensijas bus labas ka algs izmera.apsveicam.
четверг, 28 мая 2015 г.
Neirožu rezultātā
Neirožu
rezultātā ir
traucēta saskanīga uzbudinājuma un kavēšanas procesu mija, ir radusies
pārslodze, kura izpaužās kā:
Stostīšanās- runas
aparāta muskuļu krampji (
atkārto vienu skaņu vai zilbi, vai vārdu vairākas vai daudzas reizes), tā var
izpausties gan bērnībā, gan arī pieaugušam cilvēkam.
Runas
traucējumi
•Psihotraumas
(neirozes);
•Runas
attīstības agrīnajā periodā ir iegūti
runas izkropļojumi ( !!! pedagogam nedrīkstētu būt runas defekti),
•“Īpašā
valodiņa”- reizēm augot pastāvīgi vairākiem bērniem- bez vecāku pietiekamas klātbūtnes veidojas praktiski
nesaprotama bērnu valoda.
Runas
traucējumi
Artikulācijas traucējumi īpaši daudz ir sastopami bērnībā- līdz 75 % no runas trauc.;
•Neizrunā burtus
“r”, saka “l”;
•Neizrunā dažus
burtus vispār,
•Šļupstēšana;
•Dzirdes
traucējumi - vājdzirdība
Par miegu un atmiņu izlasīt patstāvīgi
35.-42.lpp. A. Valtnera grāmatā “Bērnu un pusaudžu fizioloģija”!
Runas traucējumi
Runas traucējumi
Nervu sistēmas attīstības vai
funkcionālie traucējumi:
•Mēles-rīkles,
zemmēles nerva un to kodolu bojājumi
rada neskaidru runu vai pat nespēju runāt,
•Smadzenīšu
bojājums – skandētā runa,
•Zemgarozas
kodolu bojājums.- lēna, monotona runa
Runas centri garozā
Runas centri garozā
•VERNIKES
centrs (runas uztveres c.) nodrošina runāto vārdu
uztveri.
•Atrodas dzirdes
zonā deniņu daivas garozā (labročiem- kreisajā, kreiļiem –labajā puslodē);
•Ja bojāts: dzird,
bet nesaprot vārdu nozīmi, nesaprot, ko pats saka, runa bez jēgas,
•ja ir traucēta
runas –rakstu uztvere- nevar arī lasīt, jo šī funkcija ir saistīta ar redzes,
rokas smalko kustību koordinācijas, ar runas motorisko centru savstarpējo
sadarbību.
Runas centri garozā
•Rakstīšanas (rokas smalko kustību koordinācijas) centrs;
•Atrodas kustību
zonā, labročiem- kreisajā puslodē, kreiļiem – labajā;
•Ja bojāts ir
traucēta rakstīšana, burti,vārdi rindiņas izpildītas specifiski, nesalasāmi.
Runas centri garozā
•Lasīšanas
centrs ( redzes zonā);
•Bojājuma
gadījumā nevar uztvert vizuālo informāciju, vai ir nepilnīga
uztvere;
•pastāv iespējas
mācīties speciālajā skolā īpašu rakstību- Braila rakstu un tā var apgūt
vidusskolas, pat augstskolas kursu;
Runas traucējumi
•Logopēdija – praktiskās darbības joma un zinātne, kas pēta un veic runas
traucējumu korekciju.
•Runas
traucējumi var būt saistīti ar:
•Perifērā
runas aparāta
•attīstības
traucējumiem (anatomiskas īpatnības,
piem, īsa mēles saitīte),
•slimībām (mēles,
rīkles, balsenes u.c.iekaisumi, audzēji), kuru dēļ ir šļupstēšana, neskaidra, neskanīga balss.
Runas traucējumi
Runa
Runa
•Artikulēta runa
radusies pirms 30-50000 g.
•Ļoti sarežģīta
un kvalitatīvi jauna a.n.d. izpausme;
•Vārds kā
kairinātājs (tā jēga jeb saturs) darbojas II signālu sistēmas ietvaros;
Ar
runas un domāšanas palīdzību cilvēks
veido
•savu
iekšējo garīgo pasauli (apkopo, abstrahē, rada), bez runas nav domāšanas –I.Pavlovs
•saskarsmi ar
apkārtējo pasauli (sabiedrību)
Runas attīstība
•Pirmajos mēnešos
vārds kā skaņas kairinātājs;
•Ap 3-4 mēn.
sāk veidoties nosacījuma refleksi;
•9-12 mēn vec. vārds
iegūst pastāvīga, pazīstama (konkrēta) signāla nozīmi;
•Otrajā gadā – ar
vārdu apkopo vairākus priekšmetus;
•3-3,5 g.v.
turpinās strauja runas un valodas
attīstība, meitenēm tā rit ātrāk nekā zēniem;
Runas attīstība
•5 g.v. bērns
brīvi runā, prot izcelt grupu īpašības (līdzīgo un atšķirīgo), pareizi lieto
jēdzienus;
•6-7 g.v. vārds
iegūst vadošā kairinātāja lomu;
•Neapšaubāma
nozīme runas attīstībā ir vecāku ieguldījumam bērna psiho-emocionālajā,
garīgajā un intelektuālajā attīstībā;
•Pedagogam
jāzina, ka sākumskolas vec.un pusaudžu gados var palielināties I signālu
sistēmas nozīme (tiešā, konkrētā,
tēlainā) uztvere.
Uzmanīgi
- ar vārdiem!!!!
Runas centri. Runas funkcija ir saistīta ar
saskaņotu :
•perifērā runas
aparāta darbību;
•dažādu CNS daļu
–stumbra, zemgarozas un garozas darbību,
•sensoro sistēmu
darbību.
Visu koordinē runas centri
lielo pusložu garozā.
Runas centri garozā. Svarīgākie centri ir
četri:
•Broka` centrs (runas-kustību,
jeb motoriskais), nodrošina saskaņotas perifērā runas aparāta: –mēles, lūpu,
žokļu kustību, elpošanas un rīšanas - darbības;
•Atrodas
pieres daivā (labročiem - kreisajā, kreiļiem – labajā puslodē)
•Ja bojāts:
cilvēks dzird, bet nespēj izteikt ne vārda, tikai neartikulētas skaņas.
Emociju komponenti:
Emociju komponenti:
1. Subjektīvais (pārdzīvojums- katram savs),
2. Objektīvais (organisma fiziologisko
reakciju izpausmes),
•Emociju
attīstība (attīstās līdz ~ 22 g.v.),
•Labvēlīgas vides (ģimenē, skolā u.c.) loma.
Emociju un jūtu attīstība
•Bērns līdz 3
g.v. salīdzina sevi ar citiem, zina savu dzimumu;
•4-6 g.v. –
atdarināšana, tēla-etalona veidošanās;
•6-7 g.v. –īpaši
meitenēm- kauna izjūta, sarkšana.
•7-8 g.v.- vairāk
kontaktē ar sava dzimuma pārstāvjiem, emociju izpausmes- daudzveidīgas;
•12-13g.v.- jūsmo
par par saskarsmi;
•14-16 g.v.-
pusaudžu (jauniešu) mīlestība;
•21-23 g.v.
nobriedušas jūtas (meitenēm ātrāk!!!)
Emocijas
Emocijas
•Subjektīvā
attieksme pret notiekošo;
•Nervu sistēmas
darbības pašregulācijas norises;
•Milzīga nozīme
cilvēka adaptācijā,
Piedalās:
•gan zemgaroza
(vidussmadzenes, starpsmadzenes, limbiskā sistēma, bazālie kodoli),
•gan garozas
sensorās un motorās zonas;
•gan asociatīvā
garoza, piem., prefrontālā(pieres daiva), kur lokalizējas personības īpašības,
pieredze.
Emocijas
•Īpaša nozīme-
mandeļveida kodolam (n.amygdale), kur glabājas cilvēka emocionālā
atmiņa, tas ir arī kā “trauksmes postenis”, kas vienā mirklī mobilizē
organismu, izraisa straujas hormonu līmeņa izmaiņas, mobilizē kustību centrus,
maina smdz. stumbra darbību.
•Tur krājas
neapzinātā pieredze, ja tā darbojas bez garozas kontroles – ātras,
primitīvas, spēcīgas emocijas,
•Svarīga
sastāvdaļa -jūras zirdziņa kroka- (hyppocampus), kur tiek glabāta precīza, specifiska atmiņas informācija.
Emocijas
•Zemākās un
augstākās ( jūtas);
•Pozitīvās un
negatīvās;
•Afekts,
Uzmanība
Uzmanība
•Ļoti svarīga
psihofozioloģiskā funkcija cilvēkam: aktīvs psihes stāvoklis, gatavība
uztvert,mācīties;
•Dominante - svarīgākās info akcentēšana;
•Regulē
izziņas aktivitāti informācijas atlasē un pārstrādē – jo 100% viss apkārt
notiekošais netiek uztverts;
•Uzmanība ir saistīta ar: uztveri,
emocijām, motivāciju, atmiņu, domāšanu, valodu, apziņu.
Uzmanības fizioloģija
•Retikulārās
formācijas loma informācijas atlasē un garozas
funkcionālās aktivitātes uzturēšanā;
•Orientācijas
reakcijas- vidussmadzenēs esošo redzes un dzirdes
centru nozīme;
•Limbiskās
sistēmas loma – emocijas būtiski ietekmē uzmanības
procesu.
Uzmanības veidi
•Netīšā - saistīta ar spilgta, interesanta stimula iedarbību, nav noturīga- piemēri
•Tīšā –ir iesaistīta gribas
sfēra, augstāka motivācija (kāpēc to vajag darīt)- piemēri
•Pēctīšā - patiesa interese, iedziļināšanās, pētīšana, aizraušanās- piemēri
Uzmanības attīstība
•Saistīta ar
uzbudinājuma un kavēšanas procesu savstarpējo miju;
•netīšā
uzmanība ir jau zīdainim- reakcija uz stipru kairinātāju – orientācijas
reakcija;
•2-3 mēn. vecumā
veidojas pirmās pētnieciskās iezīmes –
pazīst vecākus, smaida.
•Pirmsskolas
vecumā (līdz 5 g.v.) vēl dominē netīšā
uzmanība, kaut arī izpaužas tīšā – jo strauji attīstās
runa.
Uzmanības attīstība
•6-7 gadu vecumā
strauji attīstās augstākā neirālā darbība, jo īpaši runa, iztēle, atmiņa,
valodas uztvere, taču būtiska loma ir emociju ietekmei;
•9-10 gadu vecumā
uzmanības norisēs ir kvalitatīvas pārmaiņas – nobriest pieres daivas garoza –
notiek precīzāka, atbilstošāka uztvertās informācijas analīze un atbilstošāka
reakcija uz to.
•12-14 g.v.
garozas regulējošās ietekmes atslābst,
liela loma emocijām, bet vēlāk – pēc 5-6 gadiem atkal nostabilizējas
normāli neirofizioloģiskie procesi.
Uzmanības izpēte
•Turpinās
uzmanības un citu saistīto procesu izpēte;
•Pedagogiem ir
svarīgi zināt skolēna spējas maksimāli
ilgi koncentrēt uzmanību:
pirmsskolas bērniem ~5-10 min.
sākumskolas vec.
~10- 20 min.
pubertātes vec.
~30 min.
jauniešiem ~ 45
min.
Uztveres fizioloģija
Uztveres fizioloģija
Uzbudinājuma impulsu “ceļš”
•Sākas
no receptoriem;
•Pa
jušanas (centrtieces) nerviem nonāk CNS
;
•Starpsmadzenēs
– talāmā informācija tiek uzkrāta un tālāk tiek sūtīta uz garozu;
•Nonāk
primārajā sensorajā zonā(kodolā), tālāk - sekundārajā un asociatīvajā zonā, kur
•Realizējas
saikne ar citām garozas daļām – ar motoro, sensoro, kognitīvo
procesu norisi.
Uztveres attīstība
•Pirms dzimšanas
bērnam jau darbojas sensorās sistēmas:
garša, tauste, redze, dzirde u.c.;
• no 2-3 mēn. vecuma zīdainim strauji attīstās redze ( vajag krāsainas rotaļlietas utt.),
•5-6 g. vec. ļoti intensīvi attīstās asociatīvās zonas, kas nepieciešamas komplicētu, nepazīstamu attēlu pazīšanai- tas
ir sensitīvais redzes funkcijas attīstības laiks.
•Sākumskolas
vecumā un pubertātē (pieres daiva!) tas
turpinās, attīstās prasme diferencēt redzes stimulus.
Uztveres (attēlošanas) veidi NLP akcentētie
uztveres kanāli:
•Vizuālais
(redzes);
•Audiālais
(dzirdes);
•Kinestētiskais
(kustību-intuitīvais-emociju);
•Ožas/garšas.
Kā tos atpazīt savstarpējā mijiedarbībā?
Uztveres
spēju veicināšana
•Dažādi
vingrinājumi redzes, dzirdes, kustību
uztveres attīstīšanai: iztēlošanās, asociāciju meklēšana u.c.
•Uztvere ir
saistīta ar visām a.n.d. izpausmēm;
•Dažādu
faktoru ietekme uz uztveri: piemēram,
ja samazināta gaismas intensitāte –slikti
uztver krāsas vai to spilgtumu, priekšmetu lielumu, kontūras, attālumu,
pārvietošanos u.c.
Augstākā neirālā darbība
Par augstākās neirālās darbības tipoloģiju
•“Tīrie”
tipi ir vairāk teorētiski, nosacīti; I. Pavlova
teorija ir papildināta, jau uzskaita daudz vairāk a.n.d. tipus.
•Audzināšanas
rezultātā tipi var nedaudz mainīties;
•Svarīgi ikvienā
dzīves jomā- taču jo īpaši nepieciešams zināt strādājot ar cilvēkiem;
•Svarīgi profesijas
izvēlē.
Augstākā neirālā darbība
•Cilvēka
a.n.d.būtiski atšķiras no dzīvnieku a.n.d.,
•Mums raksturīga tiešā
apkārtējās pasaules kairinātāju uztvere un netiešā – abstraktā – ar
vārdu starpniecību,ko sauc par II signālu sistēmu.
•Līdz ~7
gadu vecumam spilgtāk izpaužas tiešā uztvere, abstrakcijas spējas attīstās
pakāpeniski,
•Ikvienam jābūt
uzmanīgam vārdu izvēlē!!
Augstākā neirālā darbība
Ir zināms iedalījums a.n.d. tipos pēc apkārtējās pasaules uztveres
īpatnībām:
-Mākslinieka tips
(spilgta tēlainā domāšana);- Domātāja tips (domāšana jēdzienos,
abstrakcija);
-Jauktais tips ( kombinācijas
no M un D tipiem)
Augstākā neirālā darbība: uztvere
•Uztvere-
komplicēts, aktīvs process, kura laikā notiek ienākošās informācijas analīze un
sintēze.
•Uztverei
ir absolūti svarīga loma, nodrošinot kontaktu starp cilvēku un vidi;
•Uztvere 1) balstās uz sajūtām,
2) notiek sarežģītu sensoru kompleksu veidošanās,
3) tiek precīzi atpazīts stimuls un noteikts tā nozīmīgums.
Hipodinamiskais tips atbilst melanholiķim
Hipodinamiskais tips atbilst
melanholiķim
•vāji nervu
procesi, lēni veidojas nosacījuma refleksi (grūtāk mācīties),
•ir centīgi,
rūpīgi,
•runā klusi,
lēni, nedroši, noslēdzas sevī;
•ātri nogurst
(veicot liela apjoma darbu),
•pakļaujas citu
ietekmei, pasīvi,
•jāprot viņus
atpazīt, vajag uzmundrināt.
Zemgarozas tips atbilst holēriķim
Zemgarozas
tips atbilst holēriķim
•Stiprais,
nelīdzsvarotais, uzbudinātais, nevaldāmais, izteikti dominē uzbudinājums;
•Zemgarozas
procesi var būt nekontrolēti,
•Izteikta
emocionalitāte, nesavaldība, afekti,
•Runa ātra,
skaļa, reizēm kliegšana;
•Grūti apgūt
sīkas, diferencētas darbības,
•Jāmāca
savaldīties, paciesties, pagaidīt,
•Parasti augumā - mazāki, sīkāki.
Garozas tips - atbilst flegmātiķim
Garozas
tips - atbilst flegmātiķim
•Nosacījuma
refleksi veidojas lēnāk,dominē kavēšana;
•Mācās sekmīgi,
stabīli, ir gausāki par citiem;
•Runā lēni, ir
savaldīgi, nesteidzīgi,
•Emocijas,
mīmika, žesti vāji izteikti,
•Nevar ātri
pārslēgties no viena darba uz citu,
•Maz iniciatīvas,
lēnīgi, pat kūtri,
•Nevajag
steidzināt, jādod laiks padomāt.
Centrālais tips
Centrālais tips – atbilst sangvīniķim
•Ātri un stabīli
nosacījuma refleksi;
•Spēj smalki
diferencēt (viegli iemācās);
•Stipri nervu
procesi- var izturēt lielāku slodzi;
•Darbojas ātri, prot pārslēgties, adaptēties;
•Aktīvi,
dzīvespriecīgi, kustīgi;
•Raksturīgs vairumam bērnu;
•Var būt arī
pavirši, nolaidīgi.
AND tipi bērniem
AND
tipi bērniem
N.Krasnogorskis pēc nervu procesu, garozas un zemgarozas darbības, ka
arī uztveres īpatnībām klasificēja sekojošus AND tipus:
•Centrālais -
stiprais, līdzsvarotais, kustīgais;
•Garozas- stiprais,līdzsvarotais, mazkustīgais;
•Zemgarozas- stiprais,nelīdzsvarotais, kustīgais;
•Hipodinamiskais – vājais, līdzsvarotais/ /nelīdzsvarotais, mazkustīgais.
Augstākās neirālās darbības tipi
Augstākās neirālās darbības tipi
I.Pavlovs pierādīja, ka cilvēka (arī dzīvnieku) augstāko neirālo
darbību (AND) nosaka uzbudinājuma un
kavēšanas procesu īpašības:
•spēks
(stiprums);
•līdzsvarotība;
•kustīgums.
Temperamenta tipi pēc Hipokrāta:
Temperamenta tipi pēc Hipokrāta:
•Sangvīniķi (dominē... asinis);
•Holēriķi ( dominē.. žults);
•Flegmatiķi ( dominē ...limfa);
•Melanholiķi (dominē... melnā žults)
Tipi Austrumu medicīnas skatījumā:
Tipi Austrumu medicīnas skatījumā:
•ar žults vai asins dominanti - stiprs, drošs;
•ar ci dominanti - nelīdzsvarots, kustīgs;
•ar gļotu dominanti – lēnīgs, mazkustīgs.
UZBUDINĀJUMS UN KAVĒŠANA
UZBUDINĀJUMS UN KAVĒŠANA
•CNS un lielo pusložu garozā notiekošie pamatprocesi regulē
atbildes reakciju uz kairinātāja iedarbību un novērš haosu un
izsīkumu organismā;
•Uzbudinājums -
ierosina atbildes reakciju;
•Kavēšana
–samazina atbildes reakcijas izpausmes vai pilnīgi novērš to;
•Kavēšana – ir
nervu šūnu funkcionālās aktivitātes atgriezeniska samazināšanās;
•Kavēšana – ļauj
akcentēt vienu, bioloģiski nozīmīgāko norisi.
Uzbudinājuma un kavēšanas procesu īpatnības bērniem
Bērniem
pirmsskolas vecumā dominē
uzbudinājuma process - spilgtas emocijas, kustīgums, nespēja ilgstoši
koncentrēties u.c.
•izteikta
uzbudinājuma irradiācija,
•vāja
indukcija,
•nestabīla
dominante,
•kavēšana attīstās lēnāk (jo mazāks bērns, jo vājāks
kavēšanas process nervu sistēmā).
Kavēšanas veidi
•Beznosacījuma
kavēšana – attīstās ātrāk;
•Nosacījuma
kavēšana: (attīstās vēlāk)
-
dzēsošā,
-
diferencējošā.
•Izlasīt
patstāvīgi 27.-30.lpp. A. Valtnera grāmatā “Bērnu un pusaudžu fizioloģija”
Augstākās neirālās darbības tipi-vēsturiskā
skatījumā
Veģetatīvā nervu sistēma
Veģetatīvā nervu sistēma
•Vegetare –
latīniski nozīmē “augt”;
•Regulē iekšējo
orgānu darbību, inervē to gludo
muskulatūru, sirdi, asinsvadus,
dziedzerus,
•Nav pakļauta
gribas ietekmei,
•Refleksa lokā ir
veģetatīvais ganglijs un tādēļ loka
eferentā daļa sastāv no diviem neironiem: preganglionārā un postganglionārā.
•Garāks refleksa
norises laiks.
Kreilība
Kreilība
Funkcionālā asimetrija:
•kustību – vadošā roka, kāja;
•sensorā - vadošā acs, auss;
•psihiskā - dominējošā
puslode.
Kreilība sastopama ~10 % gadījumu.
Teoriju ir daudz-
iedzimtība, traumu ietekme, hormonu (testosterona) disbalanss, toksisko vielu
ietekme u.c.
Kreilība
Vispārīgs
kreiļu raksturojums:
•kustīgi,
nenogurdināmi, traumu risks,
•mainīgs
garastāvoklis (nelīdzsvaroti),
•dominē
redzes atmiņa,
•bagāta
iztēle, emocionāli,
•viegli
satraucami, vairāk pakļauti spriedzei,
•fiziski
smalki veidoti,
•vairāk
pakļauti dažām slimībām (diabēts,
alerģija, kolīts, artrīts), psihiskiem traucējumiem.
Kreilība
•Vai tā ir problēma ? Jā un
nē
•Pārmācīšana par labroci;
•Dekstrastress;
•Grūtības mācību prasmju apguvē,
•Sociālā adaptācija – nav jābrīnās
par kreili!
Augstākā neirālā darbība (a.n.d.)
Augstākā neirālā darbība (a.n.d.)
•absolūti nepieciešama cilvēka un apkārtējās pasaules
daudzveidīgajai mijiedarbībai;
•to nodrošina lielo pusložu garozas un zemgarozas kodolu mijiedarbība;
•bērnībā un pusaudža gados augstākā neirālā darbība būtiski atšķiras no
pieauguša cilvēka a.n.d.
Funkcionālais iedalījums
Sensorās šūnas;
Efektorās šūnas;
Kontakta
šūnasBeznosacījuma (BNR) un nosacījuma refleksi (NR)
Beznosacījuma (BNR) un nosacījuma refleksi (NR):
BNR
•Iedzimti;
•Raksturīgi
sugai;
•Pastāvīgs
sakars starp nervu centriem;
•Saglabājas
visu mūžu;
•Noteikts
(viens) refleksa loks;
•Var realizēties caur jebkuru CNS daļu
NR
•Dzīves
laikā iegūti;
•Individuāli;
•Pagaidu
sakars starp nervu centriem;
•Var
saglabāties, mainīties, var izzust( izdzist);
•Var
būt dažādi refleksa loki;
•Realizējas caur garozu vai zemgarozu
Muguras smadzenes
Muguras smadzenes
•Vadītājfunkcija (vadītājceļi baltajā vielā)
•Refleksu centri ( pelēkajā vielā)
Muguras
smadzenes veido 31 segments:
8 kakla
segmenti (C
12 krūšu
segmenti (T)
5 jostas segmenti (L)
5 krusta segmenti (S)
1 asteskaula segments(Ccg)
Uzbudinājuma
impulsu pārraide
•sinapse
•mediatori
Nervu
sistēmas darbība: Reflekss, refleksa loks
NS darbības princips
•Reflekss ir
atbildes reakcija uz kairinātāja iedarbību, tā realizējas ar CNS starpniecību:
•Refleksa pamatā
ir refleksa loks;
•Refleksa loka
pamatdaļas : receptors, aferentais neirons, CNS ( starpneirons /-i/ ), eferentais
neirons, efektors;
•Somatiskais
un veģetatīvais refleksa loks atšķiras CNS un eferentajā daļā.
Nervu sistēmas iedalījums
Nervu
sistēmas iedalījums
•Pēc atrašanās
vietas:
centrālā
un perifērā
•Pēc
inervācijas:
Somatiskā un veģetatīvā
Nervu sistēmas uzbūve
Nervu
sistēmas uzbūve
•Neirons-
morfoloģiskais un funkcionālais pamatelements;
•Neiroglijas
šūnas - nodrošina: trofisko, balsta,
sekretoro, aizsargfunkciju u.c.
funkcijas;
•Sinapse ir
kontakta vieta, kurā uzbudinājuma vai kavējošie nervu impulsi pāriet uz citu
neironu vai uz muskuli, dziedzeršūnu;
•Mediatori ir
ķīmiskas vielas, kas izdalās sinapses
spraugā un pārvada uzbudinājumu;
NERVU SISTĒMAS NOZĪME
NERVU
SISTĒMAS NOZĪME: regulē
visus organismā notiekošos procesus,
nodrošina to saskaņotu darbību.
Organisms darbojas kā vienots veselums.
•Receptori - uztver izmaiņas organismā un apkārtējā vidē;
•Reflekss - nervu sistēmas darbības pamatnorise;
•Refleksa strukturālais pamats ir refleksa loks;
•Strukturālā un funkcionālā pamatvienība ir neirons;
•Nervu centrs –
fizioloģiskā nozīmē ir neironu kopa ,kas piedalās kāda noteikta
refleksa vai organisma funkcijas regulācijā, tie var atrasties dažādās CNS
daļās. Piem., elpošanas regulācijā ir iesaistīti neironi muguras smadzenēs,
iegarenajās sm., tiltā, hipotalāmā un pusložu garozā. Pastāv subordinācijas princips: zemākie centri ir pakļauti augstākajiem.
•Neirālās un humorālās
regulācijas mijiedarbība;
Psihisko funkciju regulācija
•Sensoro
sistēmu darbība;
•Psihiskās
funkcijas: uztvere, iztēle, atmiņa, motivācija, mērķtiecīga izziņas darbība,
radoša darbība, emocijas, domāšana, valoda u.c. saistītas ar lielo pusložu
garozas darbību;
•Izturēšanās,
uzvedība, spēja mācīties;
•Bērniem
un pusaudžiem notiek nervu sistēmas un augstākās neirālās darbības attīstība,
pastāv vesela virkne būtisku atšķirību.
Подписаться на:
Сообщения (Atom)